Krajowy system handlu uprawnieniami do emisji
nEHS - młodszy brat systemu EU-ETS
Zasadniczo projekt nEHS opiera się na sprawdzonym systemie EU ETS. W systemie nEHS to dystrybutorzy paliw muszą do 30 września każdego roku umorzyć niemieckiemu Urzędowi ds. Handlu Emisjami (DEHSt) krajowe uprawnienia do emisji (nEZ) w ilości odpowiadającej emisji gazów cieplarnianych z paliw wprowadzonych do obrotu w poprzednim roku. Dystrybutorzy mogą przenieść pełne koszty uzyskania niezbędnych certyfikatów na swoich klientów.
Pierwotny plan zakładał przekształcenie nEHS w system „cap and trade” po fazie przejściowej ze stałymi cenami, tj. system handlu emisjami z bezwzględnymi limitami ilościowymi i cenami ustalanymi na wolnym rynku. Nie jest to już prawdopodobne, ponieważ nEHS ma zostać zastąpiony drugim europejskim systemem handlu uprawnieniami do emisji dla paliw (EU ETS 2) od 2027 roku.
Jednak zgodnie z planem niemieckiego rządu, nEHS zostanie prawdopodobnie przeniesiony do fazy handlu ze stałym korytarzem cenowym tylko na jeden rok od 2026 roku. Ceny krajowych uprawnień do emisji (nEZ) będą wówczas mogły wahać się między 55 a 65 euro. Ponadto ma istnieć stała cena o nieznanej jeszcze wysokości powyżej korytarza cenowego dla tych certyfikatów, które przekraczają udział emisji CO2, do którego Niemcy są uprawnione w sektorach transportu i ogrzewania na mocy rozporządzenia UE w sprawie wspólnego wysiłku redukcyjnego (ESR). Innymi słowy, nEZ stanie się droższy, gdy tylko popyt przekroczy wolumen zgodny z celami klimatycznymi UE w 2026 roku.